Lidl har skrivit avtal med tolv svenska mikrobryggerier och kommer nu att sälja produkter från dem i sina butiker runtom i landet.
”Som ett led i arbetet med att stötta lokala producenter och utöka det svenska sortimentet har Lidl Sverige nyligen inlett nya samarbeten med tolv mikrobryggerier. Därmed erbjuds Lidls kunder möjligheten att testa öl från hela Sverige”, skriver Lidl i en pressrelease.
Det handlar om avtal med åtta nya mikrobryggerier och ett fortsatt samarbete med fyra andra.
– Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier, säger Robert Stekovic som är kommersiell direktör hos Lidl Sverige.
Ett av dessa mikrobryggerier, Train Station Brewery, skapades i en gammal järnvägsstation i Knivsta.
– Vi tyckte att det saknades bra folköl i hyllorna och vill visa på att det går att göra riktigt god folköl. Att Lidl nu väljer att samarbeta med oss betyder otroligt mycket. Vi är en liten aktör, vilket gör det svårt att synas och få folk att testa. Att få möjligheten att berätta att vi finns i hela Sverige genom Lidl gör oss väldigt stolta och ger oss en möjlighet att växa, säger Simon Vikström, grundare av Train Station Brewery.
De åtta nya bryggerierna är: Beerbliotek, Poppels, Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus, Barlingbo Bryggeri. Ett redan existerande men utvecklat samarbete har inletts med Österlenbryggarna, Vega bryggeri, Beerstudio och Beersmiths.