Lidl fortsätter sin plaststrategi som innefattar att alla engångsplast är borta. Det innebär drygt fem ton plast mindre per år och nu arbetar Lidl vidare i samma riktning.
Under 2019 fasade Lidl ut all engångsplast ur butikerna, en besparing på drygt fem ton plast per år.
Man fortsätter satsningarna för att öka andelen plast som kan återvinnas och stöttar idag även fem projekt inom hållbar plastutveckling.
I de svenska butikerna har artiklar av engångsplast ersatts av hållbara alternativ, skriver Lidl.
Målet är att år 2025 ska all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ha mnskat med 20 procent.
– Nu är engångsplasten borta, en gång för alla. Jag tror att vi i framtiden kommer tycka att idén om plast som slängs direkt efter användning var mycket märklig och jag är glad att vi tagit det här steget, säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
– Plastutmaningen är en högt prioriterad fråga för oss. Vi fortsätter intensifiera vårt arbete och genom vår storlek och globala styrka har vi möjlighet att göra stor skillnad.
I december 2019 delade Lidl ut 10 miljoner kronor till fem pristagare inom ramen för Lidl Future Initiatives och Plastutmaningen.
De vinnande projekten fokuserar bland annat på återvinning av plast, utbildning för barn och unga samt transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling.