Vid Ekogalan korades Lidls Breeam-certifierade butik i Växjö till årets ekobutik. Ekogalan arrangeras av Ekoweb som anser att butiken underlättar ”både för hälsan och för miljön”.
December 2016 invigde Lidl sin butik i Växjö vilken blev modell för Lidls nya butiker i Sverige.
Lidl nådde med Växjö-butiken kraven för miljöcertifieringen Breeams högsta nivå, outstanding, oc premierades året därpå med priset för världens grönaste nya handelsbyggnad.
Nu har även Ekoweb-arrangerade Ekogalan prisat butiken och man gör det genom att kora den till Årets ekobutik med följande motivering;
”Med ett klimat- och hållbarhetstänk utöver det vanliga, och med ett ständigt växande ekologisk sortiment och frukt och grönt, underlättar butiken för konsumenten att göra bra val. Både för hälsan och för miljön.”
– Det är jätteroligt och inspirerande. Hållbarhet genomsyrar hela vår verksamhet och utmärkelsen är ett bevis på att vi når ut med vårt arbete, säger Lidls Sverige-chef Johan Augustsson.
– Vi har ett stort fokus på att öka andelen svenskt och ekologiskt i vår frukt- och grönt-avdelning samtidigt som vi jobbar aktivt för att minska matsvinnet. Eftersom vi är ett konceptföretag så ser det inte bara ut så här i Växjö, utan i alla våra butiker i hela landet, konstaterar Augustsson.
Under åren 2017-2018 ökade ekoförsäljningen med drygt 18 procent. Under 2019 ökade ekoförsäljningen med 3 procent och Lidl fortsatte att öka sitt ekologiska utbud. Idag står det ekologiska sortimentet för ca 6 procent av omsättningen.
– Ekologiskt är viktigt och vi kommer fortsätta att utveckla vårt sortiment inom de varugrupper där det finns en stark efterfrågan hos våra kunder. Vi ser en fortsatt tillväxt i försäljningen av vårt ekologiska sortiment även om tillväxttakten sjunkit jämfört med tidigare år, analyserar Lidls hållbarhetschef Miriam Thunborg.