Lidl vill få kontakt med fler svenska bönder och producenter för att tillsammans med dem skapa nya samarbeten och leverantörsled.
Man vill den vägen, säger man, bidra till en långsiktig, hållbar utveckling i den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat för hushållen.
Man konstaterar att Corona-krisen slår hårt mot svenska småföretagare, inte minst dem inom livsmedel som säljer via kaféer, restauranger och hotell.
Lidl vill nu skapa kontakter för fler samarbeten och för att få in fler svenska produkter i sina butiker.
Lidl distribuerar idag produkter från cirka 150 svenska leverantörer men vill utöka det sortimentet.
Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt…
– Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men Corona-krisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan, säger Lidl Sveriges inköpsdirektör Malin Laurén.
– Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Laurén.