Lidl Sverige fortsätter sin satsning på färsk frukt och grönt, gärna svenskodlat. Satsningen ger resultat, under föregående år ökade försäljningen.
Lidl skriver i en pressrelease att man vill fortsätta sin satsning på färskt frukt och då prioriterar att få in fler svenska varor.
– Allt fler konsumenter har upptäckt Lidls erbjudande av färsk frukt och grönt med högsta kvalitet till bästa pris, säger Robert Stekovic som är kommersiell direkt hos kedjan.
– Genom att minska antalet mellanhänder och handla direkt från leverantörerna kan vi hålla låga priser och samtidigt erbjuda högsta kvalitet, tillägger han.
En genomsnittlig vecka under året erbjuds Lidls kunder ett utbud på cirka 175 olika frukter och grönsaker. Av dessa är cirka 60 frukter och grönsaker odlade i Sverige, en ökning från cirka 50 i veckan föregående år.
Lidl utvecklar ständigt sitt sortiment och letar nu nya leverantörer för att öka andelen svensk mat.
– Vi fortsätter att öka andelen svenskodlade frukter och grönsaker i våra diskar. Förra veckan hade vi nästan 90 olika frukter och grönsaker från svenska odlare i våra butiker. Det kan jämföras med en normal vecka då vi ligger på cirka 60, säger Robert Stekovic.