Lidl Sverige är Barncancerfondens huvudpartner och har tillsammans med sina kunder stöttat organisationen sedan 2010m skriver den tyska kedjan i en pressrelease.
Med initiativet ”Ge 10 kr” som löpt i alla butiker under september samlade Lidl Sverige tillsammans med sina kunder in drygt 1,8 miljoner kronor till förmån för Barncancerfonden, påpekar man.
– Ett innerligt tack till alla kunder som väljer att stödja vår insamling till Barncancerfonden. Att de i en tid då privatekonomin pressas ändå prioriterar att ge till välgörande ändamål är hjärtevärmande. Det är tack vare våra kunder och våra medarbetare i butik som vi kan göra den här donationen till Barncancerfondens viktiga arbete, säger Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef hos Lidl Sverige.
– Att september månads insamling slår förra årets resultat är helt fantastiskt. Vi är otroligt tacksamma över vad Lidl Sverige och deras kunder bidrar med. Tack vare generösa gåvor som detta kan nya forskningsprojekt möjliggöras för att utveckla effektivare och mer skonsamma behandlingar, som är elakare mot cancern, men snällare mot barnen. Dessutom kan vi fortsätta ge stöd till drabbade barn och familjer under och efter behandling, säger Emma Wiklund, partneransvarig för Barncancerfonden.