Lindex redovisar ett likartat mönster när det gäller e-handeln som många andra kedjor och företag.
Under första kvartalet såg Lindex sin nätförsäljning öka med 8,2 procent men under andra kvartalet sjönk den med 3 procent.
Samtidigt ökar försäljningen i de fysiska butikerna och – allra viktigast – vinsten stiger med 27 procent för den tidigare krisande klädkedjan, numera en del av finska Stockmann-koncernen.
I konkreta siffror ökade försäljningen i Lindex fysiska butiker med 23,1 procent under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarandekvartal 2021.
Lindex har idag 408 egna butiker och 32 franchisebutiker i 18 länder med en andel digital försäljning som idag är 15,9 procent.
– Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt i våra fysiska butiker samtidigt som vi behåller vår digitala försäljning på en stark nivå, sammanfattar Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.
Vinsten andra kvartalet i år var 390 miljoner kr vilket alltså är 27 procent upp jämfört med motsvarande kvartal 2021.
– Vi når nya rekordnivåer och redovisar ett kraftigt förbättrat resultat och en starkt ökad försäljning för både första halvåret och andra kvartalet, säger Susanne Ehnbåge.