Lite mindre glassigt när 2022 summeras

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Glassmarknaden backade totalt 2022 – minus 3,4 procent. Sia-glass, Lidl och Triumfglass ökade dock i volym och för Sia-glass glassbåtar blev det nytt rekord.

Glassmarknaden i stort backade under 2022 i Sverige med ett minus på 3,4 procent, meddelar Sia-glass i ett pressmeddelande.
Dock hittar man tröst för egen del i att man var ett av de företag som ökade i volym och att man satte rekord i sålda glassbåtar med 18 miljoner dylika.

I genomsnitt köper en svensk nästan 8 liter glass i butik under ett år. Där låg också nivån under 2022 trots ett litet dipp.
– Vi är fortsatt ett glassälskande land, men vanorna ändras – vi köper mer flerpack och mindre premiumglass, säger Dan Bengtsson, marknadschef Sia-glass som presenterar statistiken i rapporten Glassåret 2022.

För tredje året i rad har Sia-glass sammanställt försäljningsstatistik från Nielsen baserad på dagligvaruhandeln, som presenteras i rapporten Glassåret 2022.

– Vi tror att många glassälskare sökt sig till något tryggt och välbekant de senaste åren, och svenska livsmedel har ju generellt gått bra under året, så det är klart att en svensk klassiker som glassbåt då fungerat väldigt bra, säger Dan Bengtsson apropå rekordnoteringen.

Det som sticker ut glassåret 2022 är fortsatt tillväxt för flerpack, alltså förpackningar med flera stycksaker (pinnar, strutar eller glassbåtar). Sedan 2019 har segmentet växt med 32 procent, rapporterar Sia-glass.

Samtidigt som flerpack alltså växer kraftigt backar premiumsegmentet med 11 procent. Även stycksaker (pinnar och strutar som säljs en och en) backar under glassåret 2022 med ungefär två procent jämfört med föregående år.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil