Lottning avgör vem som får köpa

Ett risfält i Japan | Arkivbild
Japan står inför sin värsta risbrist på nästan 30 år, enligt en rapport från Financial Times. Efter en extremt varm sommar och ett oväntat stort inflöde av turister gapar butikshyllorna tomma och priserna har stigit dramatiskt. Många butiker har infört ransonering och tillåter endast en rispåse per kund, medan vissa nätbutiker går så långt som att hålla lotterier där endast vinnarna får köpa ris.

Den plötsliga risbristen har satt igång en intensiv debatt. Många pekar finger åt de turister som frossar i sushi, medan andra skyller på väderförhållanden och långvariga jordbrukspolitiska misstag. De kommersiella rislagren var redan i juni på den lägsta nivån sedan 1999, och priset för en femkilos rispåse har skjutit i höjden med hela 60 procent på ett år. En påse kostar nu runt 3 000 yen, eller cirka 220 kronor.

Japan har länge haft en strikt självförsörjningsstrategi för ris, med kontroller på både import och produktion. Trots detta har konsumtionen ökat markant, delvis drivet av den turistboom som landet upplevt. Med en riskonsumtion på 6,9 miljoner ton i fjol, tror experter att inflödet av turister kan ha bidragit till en ökning med ytterligare 100 000 ton, vilket har förvärrat situationen.

Myndigheterna uppmanar nu hushållen att inte hamstra, samtidigt som debatten om landets jordbrukspolitik intensifieras.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil