Handelsanställdas förbund har gjort en enkät med 800 skyddsombud och förtroendevalda runtom i Sverige. Endast omkring 40 procent är nöjda med de åtgärder arbetsgivaren gjort för att skydda anställda.
– Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. I butiker står våra medlemmar och kan träffa uppemot 1 000 personer på en dag. Det är inte acceptabelt att arbetsgivare flyr sitt ansvar, säger Handels ordförande Susanna Gideonsson.
1 april gick Folkhälsomyndigheten ut med riktlinjer för butikers ansvar att minska smittspridningen av coronaviruset. Utifrån dessa lanserade Svensk handel rekommendationer den 3 april kring utökade städrutiner, handdesinfektion till kunder och personal, information och markeringar om att hålla avstånd samt åtgärder för begränsad trängseln.
– En stor oro bland våra förtroendevalda är trängseln. När butikerna fylls på finns det ingenstans att ta vägen. Anställda måste plocka varor i trånga gångar och ha kundkontakt. Om för många är inne i butikerna samtidigt utsätts butikspersonalen för stora risker, säger Gideonsson.
Endast 36 procent anser att en tillräcklig riskbedömning gjorts, endast 13 procent anger att anställda fått vara med i riskbedömningen.
– Samtidigt förlitar sig många arbetsgivare på egna initiativ från personalen. Detta trots att arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar.
– Vi har ännu inte lagt skyddsstopp men om anställda utsätts för dessa risker kan det krävas. Våra medlemmar är inga pjäser att spela schack med. De har rätt till en trygg arbetsmiljö. Klarar inte butikerna att ordna det får de stänga, avslutar Handels ordförande.
Mer om de butiksanställda och coronaoron i printmagasinet, Butikstrender 5/2020 Läs mer om magazinet här.