Råvaror, drivmedel, el, transporter och förpackningar blir dyrare och då blir även maten det. Nu flaggar Livsmedelsföretagen för prishöjningar 2022.
Kraftigt ökade kostnader för råvaror, drivmedel, elektricitet, transporter och förpackningsmaterial fortsätter tynga svenska livsmedelsproducenter.
Än så länge har prishöjningarna i butik varit måttliga men konsumenterna kan vänta sig högre priser på många sorters livsmedel senast i början av 2022.
Det skriver Livsmedelsföretagen i sitt nya konjunkturbrev. Indexvärdet för företagens kostnader under Q3 landar på 88 (där 50 är oförändrat), vilket är den högsta nivån under konjunkturenkätens tolvåriga historia, skriver organisationen.
I stort sett samtliga företag räknar med att kostnadsökningarna kommer att fortsätta under det kommande halvåret, enligt Livsmedelsföretagen.
– I samband med mitt förra konjunkturbrev beskrev jag kostnadsökningarna som en ”perfekt storm”. Den stormen har nu blivit en orkan. Svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter kämpade redan tidigare med låga marginaler och utvecklingen vi ser nu är högst ovälkommen, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
– Dagligvaruhandeln verkar utåt sett inte särskilt bekymrad, men det går inte att blunda för verkligheten. Producenternas kostnadsökningar kommer och måste leda till högre priser i butik på många av våra vanligaste livsmedel.