– Det är alltid spännande att tala om ledarskap och kommunikation. Det säger Marie Nygren, vd på KF om sin medverkan i Åbomspodden. Även om hon själv ofta lyssnar på poddar är det här första gången hon själv medverkar och hon berömmer Mikael Åbom för hans sätt att få igång samtalet.
– Det blev så intressant att man glömde att man satt i en radiostudio.
Finns det någon fördel med en podd jämfört med en vanlig radio- eller tidningsintervju?
– Ja, det blir mer som ett samtal, det känns som mer äkta. Jag lyssnar själv ofta på poddar och där får den som intervjuas mer utrymme, säger Marie Nygren.
Hon tillträdde som vd för KF för ett år sedan och har ägnat det första året till att träffa många medarbetare och chefer i hela landet.
Trainee hos Gröna Konsum
De senaste 12 åren har Marie Nygren varit vice vd på Systembolaget, men sin karriär inom DVH började hon som trainee just på KF och Gröna Konsum, som butikerna med grön profil hette innan det blev Coop.
– I utbildningen var siktet inställt på att ta över ett varuhus, Domus, som de hette då, berättar Marie Nygren. Det tyckte jag lät spännande, men något hände som gjorde att jag fick ändra de planerna.
– Min första dag på jobbet läste jag på löpsedlarna på både Expressen och Aftonbladet ”Domus-varuhusen läggs ner”. Istället fick jag inrikta mig på att bli butikschef och det upptäckte jag var ett jättekul jobb. Jag har alltid haft möjligheten att ställa om när det kommer något negativt och förvandla det till något positivt istället, förklarar hon.
Bytte spår
Därefter fick Marie Nygren uppdraget att under flera år arbeta som butikssamordnare i det dåvarande konceptet Konsumföretagare. Därifrån klev hon in i sin första vd roll, på Stor & Liten. Ett av KFs butikskoncept som hon efter några år fick vara med och sälja. Därefter blev det nya uppdrag inom KF och Coop innan Marie helt bytte koncept, men fortfarande inom DVH, nämligen som vice vd på Systembolaget. Där stannade hon i 12 år innan det var dags att återvända till KF.
Hur kändes det att komma tillbaka?
– Det var som att komma hem, jättekul, spännande och utmanande. Det har ju varit några tuffa år för kooperationen, men jag ser en otrolig potential och stora möjligheter i att driva ett större mervärde för våra medlemmar. Att skapa den ekonomiska nyttan, men också att de ska kunna vara med och påverka på ett större sätt.
– Under det här året har vi börjat arbeta med en ny strategisk plan för KF, med en gemensam vision och gemensamma värderingar, berättar Marie Nygren.
– Den här planen har varit ute på en remissrunda inför ett styrelsebeslut i slutet av september. För att den ska få en bra förankring i hela organisationen. I den nya strategiska planen satsar vi på ett större medlemsfokus och med målsättningen att bli Sveriges viktigaste konsumentkraft.
Vilka är de största utmaningarna för KF inom DVH?
– Utmaningarna är naturligtvis att det är en hård konkurrens och det kan ju komma in nya utländska aktörer. Kundfokus är också viktigt. Jag brukar säga att vi ska vara bra för alla kunder, men bäst för våra medlemmar.
Vad är det som gjort att du valt att jobba inom DVH?
– Att jag gillar detta med kundmöten, något som grundlades redan när jag var ung i mammas och pappas möbelaffär på Hornsgatan. Där stod mormor som tidigare haft fiskaffär och var en duktig försäljare.
– Jag var väldigt fascinerad av livet i butiken och lyssna på dialogen med kunderna. Men också hennes sätt att känna in hur hon på ett personligt sätt hanterade kunderna olika. Det blev ju också så att hemma vid köksbordet pratade vi mycket om hur man bemöter kunder och hur man gör affärer och liknande, säger Marie Nygren.
Text: Svenåke Boström