I somras kom lagen om tobaksfria produkter med ett krav på ”särskild måttfullhet” när produkterna ska marknadsföras.
I sammanfattning ska marknadsföringen inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobaksfria nikotinprodukter.
I en granskning Konsumentverket gjort under hösten hittades man ändå flera exempel på tydliga överträdelser av lagen, skriver Dagens juridik.
Det ska handla om överträdelser när det gäller presentation av bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden om produkterna.
Konsumentverket menar även att marknadsföringen i sociala medier i ett flertal fall varit sådan att den riskerar att attrahera en yngre målgrupp, enligt Dagens juridik.
– Vi förutsätter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring så att den är förenlig med gällande rätt. Om vi upptäcker att det inte har skett några förbättringar kan det leda till enskilda tillsynsärenden, säger Konsumentverkets jurist Astrid Hjertaker till tidningen.