Mars blev en riktigt dålig månad för kläd- och skohandeln. Försäljningen i skohandeln med tillhörande e-handel sjönk med 21,4 procent i löpande priser jämfört med mars i fjol. Klädförsäljningen minskade med 2,9 procent, båda siffrorna enligt Stilindex som Svensk handel redovisar.
– Att konsumenterna håller hårdare i plånboken blir allt tydligare. Därutöver sköts inhandlingen av vårskor- och kläder upp till följd av kallt väder i stora delar av landet, vilket också är en förklaring till månadens tapp, säger Svensk handels vd Sofia Larsen.
Modehandeln är i ett utsatt läge, enligt Svensk Handel.
Under årets tre första månader har klädförsäljningen ökat med 0,9 procent medan skoförsäljningen redovisar minusresultat, minus 12,5 procent.
För många butiker anses nu handeln under april och maj bli avgörande.
– Trots dystra förutsättningar sätter nu handlarna sitt hopp till vårhandeln och att många konsumenter väljer att uppdatera sina garderober efter en lång och utdragen vinter, säger Sofia Larsen.