Klimatmärkning av 3 000 livsmedel, ekofiering i kassan och en veganbutik – det är några av de saker som har gett Mat.se en finalplats i kategorin Årets ekoinsats på Dagligvarugalan.
Den mer utförliga motiveringen från juryns sida lyder som följer;
“Ekologiskt samt miljö- och klimatfrågor har varit centrala för Mat.se sedan starten 2011. E-handelsföretaget har tagit fram smarta funktioner så att kunden med ett klick kan ekofiera eller försvenska sina matinköp. De har också en särskild veganbutik på sin sajt. Den stora klimatmärkningen av 3 000 varor som lanserades förra året är ett tydligt initiativ för att lyfta och visa produkternas klimatpåverkan.”
– Vi är väldigt stolta och glada att få vara finalister i kategorin Årets ekoinsats. Hållbarhetsarbetet är en viktig hörnsten för oss på Mat.se och vi jobbar ständigt med att lyfta ekologiskt i sortimentet samt klimatsmarta alternativ. Inte minst är vår enkla och tydliga klimatmärkning av 3 000 livsmedel något som redan idag används och därmed bidrar till att minska klimatpåverkan, säger Ludvig Anderberg som är verksamhetschef hos Mat.se.