Maten Coops kunder söker mest

Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Efter en period av festligheter och lyxiga inköp gör många svenskar en tydlig omställning när januari rullar in. Plånböckerna är tunnare, och fokus skiftar till vardagsmat, storkok och budgetvänliga alternativ. Samtidigt visar statistik från Coop.se att vissa favoriter står sig år efter år, medan nya trender gör entré i köksplaneringen.

Svenskarnas matvanor är ofta djupt rotade i tradition, och detta reflekteras tydligt i vad vi söker efter online. Kaffe, mjölk, ägg, ost och bröd är återigen favoriter på topplistan för januari. Men det finns också några överraskningar.

Paprika har klättrat och tagit sig in på topp 10-listan, vilket petar ner yoghurt från förra årets lista. Ost går också upp en placering, vilket kanske speglar ett ökat intresse för enklare och mättande frukostar eller mellanmål under årets första månad.

Topp 10 mest sökta varor på Coop.se i januari 2024:

  1. Kaffe
  2. Mjölk
  3. Ägg
  4. Ost
  5. Bröd
  6. Gurka
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Paprika

Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige, tror att paprikans framgång delvis handlar om prisbilden.
– Paprika är prisvärd just nu och passar dessutom i många rätter. För januari är Chili con carne en perfekt rätt. Den är billig, mättande och lätt att variera med mycket grönsaker och bönor. Dessutom blir den bättre dagen efter, vilket gör den idealisk för matlådor.

Gul trend: Bananer och pommes går om klassiker

Medan de klassiska toppsökarna förblir desamma, ser vi också ett par oväntade uppstickare. Gula varor dominerar trenden för januari 2024. Frysta pommes och bananer har båda ökat med hela +19% i antalet sökningar jämfört med samma månad förra året.

Det här kan spegla en längtan efter snabb och enkel vardagsmat – pommes som tillbehör till helgrätter och bananer som ett hälsosamt mellanmål.

Konsumenterna letar prisvärda alternativ

När julens glans försvinner står många svenskar inför en period där varje krona räknas. Detta avspeglas tydligt i statistiken. Produkter som bacon (+17%), mjölk (+15%) och pasta (+15%) har också ökat rejält i popularitet. Billiga basvaror som havregryn och lök har fått ett uppsving (+14%), medan mer lyxbetonade eller sekundära inköp, som krossade tomater och crème fraiche, har minskat.

Sara Begner kommenterar att januari handlar om att hitta balans mellan ekonomi och näring.
– Konsumenterna vill ha mat som är prisvärd men också nyttig. Nudlar är till exempel ett klassiskt budgetalternativ som ligger stadigt i popularitet. Lägg till lite grönsaker och protein, och du har en komplett rätt.

Det stora intresset för matlådor och storkok

Januari är också matlådans stora månad. Rätter som chili con carne, soppor och pastarätter bockar av många önskningar: de är billiga, nyttiga och går lätt att laga i stora mängder. Det här har kanske också bidragit till att produkter som paprika, lök och köttfärs syns bland de varor som ökar mest.

Slutsats: Tradition möter nya trender

Januari är en månad för eftertanke och planering, vilket reflekteras tydligt i vad vi handlar. Medan klassiker som kaffe och ägg fortsätter att dominera, ser vi också att konsumenterna anpassar sig till säsongens priser och erbjudanden. Banans och pommes ökning visar hur både nyttigt och enkelt får plats i svenskarnas vardag.

Sammantaget visar statistiken från Coop.se att matvanor visserligen är stabila, men att det alltid finns utrymme för små förändringar – särskilt i en månad där både budget och nyttiga val är högprioriterade.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil