Grosvenor Europe och Meltspot har utvecklat ett digitalt verktyg för besöksstatistik i realtid som nu används i Skärholmen centrum som Grosvenor äger.
Det nya verktyg man använder heter Meltspot crowd analytics och Skärholmen centrum är först att använda det.
Med det digitala verktyget ser ordningsvakter i realtid i sina mobiler hur många besökare som finns i centrumet och var i det många människor vistas.
Därför kan man omedelbart agera för att skingra trängsel och köer och se till att avstånd hålls.
Informationen är anonym och det går inte att se vem som är inne i centrumet, påpekar Grosvenor Europe.
– Vi har under hela pandemin prioriterat arbetet med att minimera risken för smittspridning i våra centrumfastigheter, säger Carls Strufve som är Norden-chef för Grosvenor Europe.
– Det digitala verktyget tar oss ytterligare ett steg och gör Skärholmen till en än tryggare plats att vistas på för såväl besökare som hyresgäster och våra egna arbetare.
Meltspots verktyg är, enligt pressreleasen, utformat så att tekniken passivt, anonymt och i enlighet med GDPR fångar upp signaler från mobiltelefoner.
Datan skickas krypterad till en molntjänst för analys av systemets algoritmer och resultatet presenteras i en användarvänlig dashboard, sammanfattar Grosvenor.