Erel Sherman, grundare och VD för det nya Kavall, har en gedigen bakgrund från ledande roller på företag som Waze på Google, Spotify och eBay. Han betonar att Kavalls vision är att skapa en online-matbutik som främjar lokala ekosystem och bidrar till en hållbar framtid, samtidigt som den överträffar kundernas förväntningar och matchar deras värderingar och levnadsvanor.
Kavall sätter hållbarhet och innovation i fokus genom att leverera kundens beställningar med e-cyklar och använda maskininlärning för att automatisera leveranskedjan. Detta säkerställer färskhet, skalbarhet och minskat avfall.
Genom att anpassa leveranserna efter kundens behov och erbjuda flexibla leveransalternativ, strävar Kavall efter att göra mathandlingen enkel och meningsfull för kunderna.
Genom att inkludera och samarbeta med lokala livsmedelsproducenter vill Kavall ge kunderna en unik och personlig upplevelse samtidigt som de stödjer lokala ekosystem.
Trots att online-mathandeln funnits i över 20 år, är den fortfarande relativt låg i Europa och Sverige. Kavall lanserades som en spin-off från Mathem Express med målet att öka online-mathandelns genomslag.
Med en hyperlokal verksamhetsmodell vill Kavall stödja lokala leverantörer och erbjuda en helhetslösning som möter konsumenternas alla matbehov. För närvarande erbjuder Kavall leveranser i Stockholm.