Mathem tar ett nytt semester-PR-grepp

Mathem tar ett nytt semester-PR-grepp
Foto: Mathem

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Semestern som ett skäl till att vi ska e-mathandla mer? Absolut. I vart fall enligt Mathem som nu använder statistik kreativt för att få oss att e-mathandla mer.

Semestern som ett skäl till att vi ska e-mathandla mer? Absolut. I vart fall enligt Mathem som nu använder statistik kreativt för att få oss att e-mathandla mer.

”I Sverige lägger vi närmare hundra timmar om året på att handla i fysiska matbutiker, vilket motsvarar nästan två och en halv semesterveckor”, skriver Mathem i en pressrelease.

Där påpekar man även att sex av tio att de hade mer tid över till annat och att fyra av tio upplever negativ stress minst flera gånger i veckan.

Utgångspunkten är en Sifo-undersökning om Mathem låtit göra och där man sedan använder resultaten enligt ovan.
Enligt de svarande i undersökningen gör de i genomsnitt 133 besök per år till en fysisk matbutik och det tar cirka 45 minuter varje gång man handlar.

Av det drar man då samman siffrorna till att 95 timmar om året går åt till matinköp i fysiska butiker vilket, hävdar Mathem, ”är lika länge som två och en halv veckas semester för alla dem som arbetar 40 timmar i veckan”.

Så är det förstås inte riktigt. Två och en halv veckas semester är 17,5 lediga dagar.
95 timmar för att handla motsvarar 11,8 arbetsdagar – eller, om man vill, lika många lediga dagar.

Men bra marknadsföring är det förstås och ett nytt grepp.
Efter det förtjänar såväl Mathem som reklamavdelningen förstås sin semester, kanske lika lång som den tid man sparar in på att e-mathandla istället för att handla i fysisk butik?

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil