E-handelssajten Mathem vann priset för årets ekoinsats vid Dagligvarugalan. Bakgrunden till priset var hur man arbetar med ekologiskt och Kravmärkt.
E-handelsbutiken Mathem har prisats för Årets ekoinsats på Dagligvarugalan. Juryn imponerades av hur företaget driver marknaden för ekologiskt och Kravmärkt via digitala kanaler, skriver företaget i en pressrelease. – Vi är otroligt glada och stolta över att ha kammat hem priset för Årets ekoinsats. Hållbarhet generellt, och ekologiskt som en del av det, är ett stort fokus för oss, säger Julia Lindberg som är kommunikationschef hos Mathem.
– Vi jobbar hela tiden med att förbättra vårt sortiment på området för att hjälpa våra kunder att göra enkla och hållbara val, och det här priset är ett fint bevis för att vi lyckas med det, tillägger hon.
Ekologiska produkter står i dag för över 20 procent av Mathems försäljning.
– Men vi ska bli ännu bättre. Vi har som mål att fördubbla försäljningen av produkter med hållbarhetsmärkning, och dessutom fördubbla försäljningen av växtbaserade produkter redan till och med 2023, lovar Julia Lindberg.
Fakta/Juryns motivering
”Vinnaren av Årets ekoinsats har satsat på att erbjuda ett brett ekologiskt utbud ända sedan starten. Ekoandelen ligger klart över branschsnittet och det ekologiska sortimentet prioriteras hela vägen från inköp till marknadsföring.
Företaget lyfter fram minst en ekologisk produkt varje vecka, och har alltid ekologiska alternativ bland extraprisvarorna. I egenskap av modern e-handelsaktör används medvetet många digitala funktioner för att driva marknaden för ekologiskt och Kravmärkt”.