Trots att företaget hävdar att denna förändring möjliggör prissänkningar och är mer miljövänlig, har många kunder uttryckt frustration över den nya leveransmetoden.
Kommunikationschefen på Mathem, Lotta Olofsson, förklarar att prissänkningarna möjliggörs genom en mer effektiv logistik, där kartonglådorna spelar en viktig roll. Enligt företaget skyddar lådorna varorna bättre under transporten och har även ett lägre klimatavtryck genom minskade utsläpp. Trots dessa påstådda fördelar har många kunder påpekat nackdelar med de nya kartongerna, bland annat att de är svårhanterade och tunga.
På Mathems officiella Facebook-sida har kunder uttryckt sitt missnöje med den nya leveransmetoden. Många av dem betonar svårigheten att hantera de stora och otympliga kartongerna samt kritiserar prissättningen på dem. Vissa kunder har till och med hotat med att sluta handla på Mathem på grund av denna förändring.
Diskussionen har även rört sig kring huruvida kartongerna är mer miljövänliga än de traditionella påsarna, med kunder som påpekar att de ihopvikta lådorna är för stora för att passa i deras avfallsbehållare och därför måste skäras sönder.
Mathems försök att förbättra sin logistik och minska sitt klimatavtryck har alltså lett till en kritisk reaktion från en del av deras kundbas, och det återstår att se hur företaget kommer att hantera denna negativa respons.