Matkunskaper på nedgång – butiker kan hjälpa kunder att laga bättre och minska matsvinnet

Butiker hjälper kunder att laga mat

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

En ny undersökning från HelloFresh visar att många svenskar saknar grundläggande matkunskaper. 24 % vet inte hur man bygger en näringsrik måltid, och 30 % äter hämtmat varje vecka, ofta på grund av brist på inspiration eller tid. Samtidigt visar rapporter från Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket att allt fler unga drabbas av hälsoproblem kopplade till ohälsosamma matvanor.

För att öka matglädjen och inspirera unga att laga mer näringsrik mat lanserar HelloFresh initiativet Mat-timmen, där tv-kocken Markiz Tainton besöker skolor och lagar mat tillsammans med elever.

Butiker kan spela en nyckelroll i bättre matvanor

Dagligvaruhandeln har en stor möjlighet att inspirera kunder att laga mer mat hemma, genom att lyfta fram enkla recept, smarta måltidslösningar och hur man minskar matsvinn.

Så kan butiker driva försäljning och inspirera till bättre matvanor

  • Recept och måltidslösningar i butik – Inspirera kunder vid hyllorna genom att paketera färdiga lösningar för snabba, näringsrika måltider.
  • Markera produkter med kort hållbarhet – Erbjud rabatter och tips på hur de kan användas i matlagningen.
  • Kampanjer i sociala medier och nyhetsbrev – Lyft fram enkla recept, matlagningstips för barn och idéer för att minska matsvinnet.
  • Prova-på-demonstrationer i butik – Låt kunder smaka på enkla och hälsosamma måltidslösningar som går snabbt att laga hemma.

Framtidens butik – mer än bara en handelsplats

Undersökningen visar att 58 % av svenskarna inte påverkats av hem- och konsumentkunskapen i skolan, och 33 % önskar att de fått mer undervisning i matlagning. Detta skapar ett tydligt gap – och en möjlighet för dagligvaruhandeln att ta en aktiv roll i att utbilda och inspirera kunderna.

– Föräldrar är barnens viktigaste förebilder när det gäller matlagning, men undersökningen visar att många själva saknar kunskap. Här kan butiker spela en viktig roll genom att inspirera kunder med smarta och hållbara val, säger Markiz Tainton.

Att hjälpa kunder att enkelt hitta och laga näringsrik mat hemma är en möjlighet för butiker att inte bara driva försäljning, utan också bidra till en positiv samhällsutveckling. Mer inspiration, mindre svinn – en win-win för både butiken och kunden.

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.