Matsmart lanserar eget varumärke för att växa

Matsmart lanserar eget varumärke för att växa
Matsmart - Motatos CMO Sofia Syrén. Foto: Magnus Sandberg

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Matsmart lanserar ett eget varumärke – By Motatos – och skapar därmed Sveriges första matvarumärke som enbart säljs via e-handeln.

Matsmart lanserar ett eget varumärke – By Motatos – och skapar därmed Sveriges första matvarumärke som enbart säljs via e-handeln.

Idag, 4 maj, lanserar Matsmart Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke för mat: By Motatos.
De första produkterna är av skafferi-ankare som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Matsmart lovar också noll svinn och inleder redan från start ett strategiskt samarbete med The Hunger Project, skriver man i ett pressmeddelande.

Matsmart, som säljer matvaror och konsumentprodukter som riskerar att slängas ger sig nu som första mat-e-handlare in i produktion under eget varumärke.
Varorna från By Motatos ska dels komplettera det räddade sortimentet, men Matsmart har även ambitionen att varumärket ska bidra till mer hållbara matsystem, påpekar man.

– Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan. Dessutom vill vi även redan från start att det här varumärket ska bidra till samhället. Därför har vi inlett ett strategiskt samarbete med organisationen The Hunger Project, förklarar Matsmarts Sofia Syrén.

Namnet By Motatos har man tagit från det namn, Motatos, som Matsmart arbetar under utanför Sverige.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil