Matsmart lanserar två nya produkter under det egna varumärket By Motatos, cashew- och hasselnötter.
Liksom med andra By Motatos-produkter kommer en procent av vinsten från försäljningen att gå till organisationen The Hunger Project, skriver företaget.
I maj 2021 lanserade e-handlaren Matsmart sitt eget varumärke By Motatos. Produktutbudet bestod då av skafferivaror som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater.
Nu utökar Matsmart det hela med två nya produkter.
– Vi skapade By Motatos för att göra det lättare för våra kunder att få ihop en order och rädda mat genom att erbjuda växtbaserade livsmedel till bra priser som ett komplement till det räddade sortimentet. Allt samtidigt som de ger ett bidrag till att även minska världshungern. Eftersom de första produkterna vi lanserade har blivit så uppskattade vill vi nu utöka sortimentet med fler prisvärda skafferivaror, säger Josefin Fridstrand, Norden-chef hos Matsmart.
Valet att satsa på just cashew- och hasselnötter baseras främst på nötternas höga näringsinnehåll; de är en god källa till växtbaserat protein, fibrer, magnesium och vitamin E. Men nötter har även miljömässiga fördelar, konstaterar Matsmart.
– Att nötter har både för- och nackdelar sett till miljöpåverkan visar hur komplexa mat- och jordbrukssystemen är. Som med mycket annat är matproduktion inte svart eller vit, utan rör sig på en gråskala. Därför är det viktigt att vi har med oss flera perspektiv när vi arbetar mot en mer hållbar framtida matproduktion, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och impactchef hos Matsmart.