E-handelsföretaget Matsmart kan notera en ökad omsättning med 33 procent för 2020 då omsättningen landade på 493 miljoner kr.
Matsmart köper varor som är på väg mot bäst före-datum, har tryckfel, är av utgående karaktär eller på något annat sätt svåra att sälja under gängse format.
Sedan säljer man varorna med ett påslag och bygger den vägen företaget.
För 2020 ökade omsättningen för Matsmart, som nu finns även i Danmark, Finland och Tyskland, med 33 procent och uppgick till 493 miljoner kr.
Förlusten blev minus 92 miljoner kr och soliditeten vid årets slut 19 procent.
Under våren 2021 har en nyemission genomförts och den har gett 350 miljoner kr i nytt kapital för Matsmart.
– Vi är just nu mitt uppe i ett skifte mot cirkulär och digital konsumtion, där digitaliseringen delvis accelererats ytterligare det senaste året till följd av social distansering, säger vd Karl Andersson.
– Tillväxten för mat-e-handel sprängde alla förväntningar förra året och det har förstås gynnat oss som bolag. Vi är övertygade om att de förändringar vi sett under året, som visats i nya konsumentbeteenden, kommer att bestå.
– Siktet framåt är inställt på att lansera på fler marknader och med vårt nya robotiserade lager som håller på att byggas i Örebro skapar vi en plattform för stabil lönsamhet i Norden, avslutar Karl Andersson.