Förra veckan blev McDonalds tvungna att avbryta sin tunnelbanekampanj då den ansågs vara en säkerhetsrisk. Den kritiserades för att kräva farliga närmanden till perrongkanten för att läsa krympande text. Max svarar nu med en kampanj som är skapad för att driva med McDonalds fiasko. Med texten som successivt blir större är det en blinkning fylld av humor gentemot konkurrenten.
Reklam med en baktanke
Åkestam Holst, kreativ byrå bakom Max-kampanjen, hade redan planerat ett utspel för sin cheeseburgare. De såg dock möjligheten att införliva en skämtsam pik mot McDonalds i ljuset av det senaste fiaskot.
Linus Blom, Head of Brand Strategy & Planning på Max, kommenterar att de planerade reklamen för sin cheeseburgare och såg chansen att göra en humoristisk blinkning till konkurrenten efter McDonalds problematiska kampanj.’
Max utnyttjar med skicklighet mediaplatsen för att inte bara marknadsföra sin egen produkt utan också leverera ett kreativt och humoristiskt svar på McDonalds misslyckande. Den senaste händelsen understryker den hårda konkurrensen mellan snabbmatskedjorna, där reklam och marknadsföring spelar en betydande roll för att locka kunder och vinna popularitet.