Peter Hägg är bas för Ica-stiftelsen– men vi kan börja i en helt annan ände.
För min del är intrycket innan intervjun att om jag skulle förklara Ica-stiftelsen för någon, så skulle jag säga ungefär att ”Ica-stiftelsen? Ja, det är ungefär som Ica-andan förpackad som en organisation”.
Det är, för övrigt, samma intryck jag har när vi har talat färdigt.
Men vi börjar med Icas senaste satsning, att under 2024 satsa på att sänka priserna med en miljard kronor gentemot butik, så att den prissänkningen sedan kan nå ut till kunderna och hjälpa Ica-handlarna att ta matchen mot höga priser lokalt.
– Jag har ett så stort Ica-hjärta att jag är genuint glad över att vi gör en så otroligt stor satsning, säger Peter Hägg.
– Det är en så stor del av Icas vinst som investeras. Och det är det här kunderna vill ha.
Det har betydelse.
”Häftigt för alla”
Det är häftigt eftersom alla inom Ica kan känna att vi har ett högre syfte. Att vi arbetar för billigare mat med bra kvalité till alla svenska hushåll, säger Peter Hägg.
Om Ica inte bara hade EMV, egna märkesvaror, utan även även EUP, egen uppfödd personal, hade Peter kunnat platsa där.
– Ja, jag började som sommarjobbare när jag var 15. På Ica Kvantum i Varberg. Därefter en mängd olika roller inom ICA men tiden som kategoriansvarig för frukt, grönt och blommor med placering i Helsingborgväger tungt. Sedan 2016 arbetat med stiftelsen,varumärken och samarbeten.
Bor med dubbla konsonanter
Bostaden kvar i Helsingborg, vackert belägen 300 meter från Ramlösa brunnspark (som han lärt sig att uttala ”Rammlösa” och inte felaktiga ”Raamlösa” som upplänningar).
Vasatorps GK som hemmabana i golf.
Veckodagarna tillbringar han på kontoret i Solna eller i sin egen övernattningslägenhet på Skanstull.
– Fördelen med pandemin var att vi lärde oss att vara mer flexibla, att få arbetet att fungera även under andra förhållanden. Måste jag vara hemma så går det att vara med digitalt.
Men;
– Engagemang skapas i möten mellan människor.
Och då måste man träffas. Fysiskt. Se varandra i ögonen och lära känna varandra. Ett samtal med Peter Hägg mycket fokuserat kring positiva känslor, stolthet, mening och upplevelsen i att känna att man gör något gott.
– För mig är det en hedervärd roll att få leda arbetet med Ica-stiftelsen, säger Peter.
Ica-stiftelsen är en naturlig utlöpare av Ica-andan, påpekar han.
Engagemang ger framgång
– Det som jag har med mig är att vi har varit framgångsrika och att en av anledningarna till framgången är att vi alltid varit engagerade i lokalsamhället.
Ica 100-årsjubilerade 2017, ur det jubileet kom boken ”Lokala avvikelser kan förekomma” om just det lokala engagemanget och ur jubileet och de lokala avvikelserna föddes Ica-stiftelsen.
– Förordnandet är ganska brett, fokusområdena hälsa, välmående, inkludering, mångfald.
I det inkluderar Ica-stiftelsen ett antal organisationer man samarbetar med, du känner till Glada Hudik, Städa Sverige, Röda Korset och Aja Baja Cancer för att ta några.
Dessutom ett par egna koncept, där Matchkorv är en och Folke (efter osten) det andra.
– Jag tror vi är Sveriges mest effektiva stiftelse, säger Peter Hägg och hans sätt att säga det talar om att det är av stolthet och inte som skryt han gör det.
Han kan backa upp det också.
– Förutom mej är det två anställda – Hannah Rosenqvist som jobbar med avtal och juridik, Maja Brenander som arbetar med kommunikation och ekonomi.
– Men vi är ganska ”dopade” av alla som ställer upp och bland dem finns 1 479 handlare i nästan alla svenska kommuner.
Återigen; stolthet – inte skryt.
– Jag vet att om vi ringer en Ica-handlare så ställer de upp. Det är bara så.
Många projekt
Det handlar om projekt tillsammans med Röda korset för att minska utanförskap. Det handlar om Matiga möten med Kompis Sverige i syfte att socialt integrera människor, Matkollo på Barnens ö utanför Stockholm – och mycket annat.
– Under ett år är Ica-stiftelsen inblandad i drygt 1 000 engagemang ihop med handlarna. Utvecklingen av handlarengagemanget är fantastiskt, konstaterar Peter Hägg.
Tre personer på ett kansli i Stockholm har begränsade möjligheter att göra skillnad, men genom att koppla på butikernas och handlarnas engagemang kan vi dra nytta av den stora kraften i Ica-organisationen
Aja Baja Cancer är en organisation som stöttar familjer som drabbats och är under behandling av barncancer. Organisationen engagerar hundratals butiker årligen att hjälpa familjer i hela landet.
90 butiker har städat naturen tillsammans med idrottsföreningar och Städa Sverige, över 5 000 barn engagerades under 2023.
260 butiker har stöttat lokala Röda korset-kretsars arbete.
– Ica Supermarket i Hedemora jobbar jättetajt med Röda korset, skänker alltid gårdagens bröd, har en pantmaskin där pengarna går till Röda korset lokalt, de samverkar kring krisberedskap och hjälper utsatta grupper, säger Peter.
Ica-stiftelsen är inte nationell statistik.
För den är verklighet i Hedemora, Haninge, Karlskoga, Jönköping och alla andra samhällen och städer.
”Närheten är storheten”.
Tre ord som täcker den stora principen bakom.
Fortsätter värma
Det är fortsatt många människor som inte känner sig inkluderade och lever i utsatthet. Ica-stiftelsen vill vara en av dem som står för solidaritet och värme.
– Det är hemskt att se hur vindarna har blåst i samhället de senaste åren, konstaterar Peter Hägg och skakar på huvudet åt att utanförskapet ökar.
– Det är förfärligt, konstaterar han, men vi tror att möten mellan människor skapar engagemang som gör positiv skillnad.
Därför vill man fortsätta arbeta för att skapa platser och forum där människor möts, lär av varandra och fortsatt kan stötta varandra.
– Det finns så många Ica-handlare med stora hjärtan som vill hjälpa till med att göra gott, understryker Peter Hägg.
Glada Hudik är ett projekt vi stannar vid i samtalet, inte minst eftersom det visar hur Ica-stiftelsen och Ica kan arbeta på flera plan och riktningar för att göra gott.
Jerry har vi sett i Ica-reklamen, Glada Hudik är ett av stiftelsens samarbeten och dessutom har Ica sett till att Jerry inte bara är en reklamfigur utan praktisk verklighet.
– Idag har vi 2 000 med funktionsvariation anställda i butikerna, som gör ett viktigt jobb för att ge service åt butikens kunder.
Vill skapa framtidstro
Filmen ”Catwalk – från Glada Hudik till New York” har fått sin uppföljnng i att mer än 100 000 elever nu genomfört projektet ”Catwalk i skolan” om fördomar, normer och skönhetsideal.
– Ett av de häftigaste projekt jag varit med om, säger Peter Hägg och tipsar om en dokumentär som kommer i maj vid namn ”Livet efter Catwalk”.
Engagemanget kring Glada Hudik är också ett skolexempel på att goda gärningar och kommersiella satsningar inte är något motsatsförhållande.
Om nu någon så här långt in i texten fortfarande trodde det.
– Kvartal 1 i år säljer vi tulpaner där 3 kronor av varje bukett går till Glada Hudik, ett incitament för handlare att lyfta den produkten, säger Peter Hägg.
– Ibland behöver vi en produkt att hänga upp engagemanget på.
Cancerfonden har Ica stöttat sedan 1950-talet, samarbetet med Rosa bandet har två decennier på nacken.
– Våra kunder har tillsammans med oss bidragit med 570 miljoner kr till cancerforskningen under de här åren, påpekar Peter Hägg.
Stolt.
Den andra sidan då? ”Samarbeten”, ”Varumärkesengagemang”.
Sponsring, alltså.
– På fotbollsarenorna, till exempel, har vi 700 Ica-butiker som vi varvar på led-reklamen
Ett annat inslag är de blågula varor Ica de senaste mästerskapsåren sålt och där en del av intäkten gått till olika samhällsprojekt, kopplade till fotbollen.
Allt detta – och mycket därtill – handlar om att konsolidera vad Ica vill vara och bygga vad man framöver vill bli.
– Ica är ett väldigt syftesdrivet företag, säger Peter Hägg, och det förstärks kraftigt med den satsning vi gör i år.
Det är både för kundernas skull och för att vi vill vara en positiv kraft i samhället.
– Framtidens stjärnor på arbetsmarknaden vill dessutom ha ett högre syfte, inte bara ett jobb, slår Peter Hägg fast.
Fakta/Det här är Ica-stiftelsen
Ica-stiftelsen har bildats för att förstärka det samhällsengagemang som alltid har varit en viktig del av Ica. Men också för att lyfta Icas samhällsengagemang till nästa nivå. Vi vill fortsätta bidra till att göra positiv skillnad i samhället och skapa möjligheter att stötta samhällsviktiga projekt.
Vi tror på allas rätt till ett hälsosamt liv, allas lika värde och allas rätt till lika möjligheter. Genom att adressera aktuella samhällsutmaningar är ICA Stiftelsen med och skapar förutsättningar för att förändra i grunden. Några av våra viktigaste uppgifter är att bidra till nya beteenden och attityder, öppna oprövade vägar, inspirera och engagera fler att bidra i det arbetet.
Därför samarbetar vi med dem som har bäst kompetens och verktyg att ta itu med de utmaningarna och förändra och förbättra samhället. Vi stödjer också dem som på olika sätt bidrar till ökad mångfald och inkludering i samhället och som aktivt arbetar med att motverka utanförskap.
Och på samma sätt som vi tror på allas lika möjligheter, tror vi på samarbete – ju fler vi är som bidrar till positiv förändring, desto snabbare når vi den.
Ica-stiftelsens fokusområden är: hälsa, välbefinnande, mångfald, inkludering, miljö och klimat.
(Källa: Ica-stiftelsen)