Mellandagsrean är ett klassiskt ”drag” för handeln men prissänkta varor är en dålig affär, hävdar nu en forskare vid Centrum för konsumtionsforskning.
Mellandagsrean – om än numera startad innan mellandagarna – är ett klassiskt knep för handeln att bli av med varor som inte sålts under säsong och som man inte blivit av med innan jul.
Men nu hävdar forskaren Gabriella Wulff vid Centrum för konsumtionsforskning att den är en dålig affär.
Tidigare höll handeln realisation två gånger om året – dels sommarrean efter midsommar och dels mellandagsrean efter jul.
Idag är bilden en helt annan med betydligt fler reor och kampanjer året runt.
– Reorna har urvattnats eftersom det nästan alltid finns prissänkta varor. Just mellandagsrean var tidigare den stora rean på året och skapade stor rusch till butikerna, säger Gabriella Wulff som är forskare vid Centrum för konsumtionsforskning och lektor vid Textilhögskolan, till TT.
När hon 2019 inledde sitt forskningsprojekt om realisationer började mellandagsrean i snitt 19-20 december och den utvecklingen har förstärkts sedan dess.
– Erbjudanden, kampanjer och prisnedsättningar under säsong lockar kunder att köpa saker de annars inte köpt. Det leder med andra ord ofta till överkonsumtion. Men vad vi inte lika ofta talar om är att det bottnar i en större problematik och det är att det finns en större produktion än vad det finns behov av, säger Wulff.
– Ofta när överkonsumtion diskuteras handlar det om vad vi som konsumenter ska göra för att se över våra konsumtionsvanor, men mindre om vilka volymer som hanteras redan innan produkterna kommer ut till försäljning.
Wulff tar som exempel att McKinseys rapport 2020 visar att 12 procent av materialet som hamnat i produktion inte lämnar fabriksgolvet, att 25 procent aldrig säljs och att endast 60 procent av det som säljs blir sålt till fullpris.
Wulff påpekar att många företag tidigare jobbade med att ha attraktiva reor men dag man idag nöjer sig med att minska den mängd som finns kvar att rea ut.
– Man vill gärna undvika att sälja till 70 eller 50 procents rabatt och försöker att inte prisnedsätta lika aggressivt för att slippa sälja varorna med lägre vinst eller rentav förlust.