Det blev en sämre mellandagsrea denna vinter, konstaterar ehandel.se. Den är ännu igång som januarirea men så här långt svag online, skriver sajten.
Även om statistiken fortfarande inte är fullständig så konstaterar Prisjakt att den fysiska handeln gick bäst under annandagen, helt enligt traditionen.
Och onlinerean började bra. Den startade, förstås, på juldagen, och denna juldag var det 17 procent fler kunder som ville klicka hem varor än året innan, 2020.
Men när Prisjakt mäter det så kallade köpintresset så låg det mer än dubbelt så högt under hittepå-kampanjen Black week.
Man påpekar även att lagerstatusnivåerna är lägre denna mellandagsrea, jämfört med tidigare.
En faktor som man påpekar har betydelse är den globala fraktkris vi ser och den brist på komponenter som finns inom en rad sektorer.
Det har gjort att prissänkningarna blivit lägre och prisnivåerna högre i en relativ jämförelse med tidigare mellandagsreor, skriver ehandel.se.