Menigo redovisar att man har tagit ”stora kliv” mot målet att enbart sälja kött som kommer från besättningar med ”ansvarsfull antibiotikaanvändning”.
Menigo arbetar mot den långsiktiga målsättningen att vara ett klimatneutralt företag. Under året har företaget bland annat överträffat sitt mål kring miljömärkt försäljning och tagit stora kliv mot målet att enbart sälja kött som kommer från besättningar där ansvarsfull antibiotikaanvändning tillämpas, menar man i den hållbarhetsredovisning som nu publiceras.
– Det har varit ett utmanande år på många sätt. I början av året såg vi en växande restaurangmarknad och en allt större del av matkronan spenderades utanför hemmet, men då coronapandemin slog till fick besöksnäringen och våra kunder erfara ett historiskt försäljningstapp, konstaterar Menigos vd Jonas Köhler.
– Vi på Menigo har vidtagit flera åtgärder för att möta den minskade efterfrågan samt värna våra medarbetares och kunders hälsa och välmående, däribland hemarbete, förändrade leveransrutiner och korttidsarbete, säger Köhler.
När det gäller hållbarhetsarbetet är målet för 2021 att ”säkra att allt kött hos Menigo kommer från besättningar där ansvarsfull antibiotikaanvändning tillämpas. Företaget har under året tagit stora steg, 70 procent av sortimentet av fågel-, gris-, nöt och lammkött kommer från besättningar där ansvarsfull antibiotikaanvändning tillämpas”, skriver man.
Man påpekar också att 22 procent av den totala försäljningen är ekologisk eller miljömärkt och att 79 procent av bränslet i egna lastbilar är förnybart.