E-handeln med dagligvaror kan minska transporterna, enligt en ny studie från statliga VTI som konstaterar att det dock kräver effektiv logistik.
E-handeln betyder nya möjligheter för konsumenter till ökad tillgänglighet och service men är samtidigt en logistikutmaning för dagligvaruhandeln, konstaterar forskningsinstitutet VTI som en utgångspunkt.
Men mer e-mathandeln kan göra att de totala transporterna minskar, anser man.
– Med effektiv logistik och minskad bilanvändning kan transporterna för hushållens livsmedelsförsörjning minska tack vare e-handeln. Samtidigt är konkurrensen hård, vilket driver på servicen.
VTI har i en studie, finansierad av Energimyndigheten, tittat på möjligheter att minska energianvändningen vid transporter i samband med e-handel, både utifrån dagligvaruhandelns distributionssystem och konsumenternas perspektiv.
Den största potentialen för energieffektivisering finns i den sista delen av transporten till kund, kallat sista milen.
– Kanske är de lösningar som vi som kunder har tillgång till idag lite ”för” bra och bekväma. För att e-handeln ska bli långsiktigt hållbar kan vi behöva acceptera att vi till exempel måste ha lite längre framförhållning och planera våra inköp mer, säger Jenny Karlsson, forskningsledare på VTI.
– Det är ett komplext system. Vilka lösningar som fungerar bäst beror på sammanhanget. I vår studie pekar vi på olika nyckelfaktorer som är viktiga för att hitta de lösningar som är mest energieffektiva, påpekar Jenny Karlsson.