På fredag dukas midsommarmaten upp. Försäljningen av sill, gräddfil, glass och insektsmedel skjuter i höjden. Svensk handel bedömer att matförsäljningen ökar med 900 miljoner kronor under midsommarveckan.
Midsommar är alltid ett av årets viktigaste försäljningstillfällen.
Sju av tio dagligvaruhandlare anger att midsommarveckan är viktig för butikens försäljning.
Coronapandemin kommer att påverka svenskarnas köp- och resebeteende i sommar men dagligvaruhandeln gynnas av att fler svenskar stannar i Sverige.
– Dagligvaruhandeln är en av de branscher i handeln som gynnas av att fler hemestrar i sommar. När trycket på matbutikerna ökar inför midsommar måste också alla hjälpas åt med att ta ansvar för att undvika smittspridning, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.
Att utländska turister blir färre kommer att påverka city- och gränshandeln negativt – men däremot kommer vår inhemska konsumtion att uppväga det försäljningstappet för handeln som helhet, tror man.
Enligt Svensk handels sommarrapport väntas den totala försäljningen i juni, juli och augusti uppgå till 210 miljarder kronor, en ökning med 1,5 procent.
– Coronautbrottet har slagit hårt mot handeln. I grunden är hushållens köpkraft ändå ganska god. Försäljningstappet i detaljhandeln till följd av begränsad utländsk turism kan för handelns del väntas vägas upp av ökad inhemsk konsumtion. Vi bedömer därför att försäljningen i detaljhandeln som helhet kommer att fortsätta att återhämta sig under sommaren, säger Johan Davidson.
Däremot blir det, som väntat, färre sommarjobb i handeln. Enligt Svensk handels rapport kommer var tredje butik att ta in extrapersonal i sommar och antalet sommarjobb bli 11 000 vilket kan jämföras med 19 000 förra året.
Många funderar på hur sommarvädret blir och handeln är inget undantag. Matbutikerna hoppas på en solig sommar, men de flesta sällanköpshandlare anser att försäljningen gynnas av en mulen sommar.