Endast 20 procent av köttet på krogar och restauranger i Sverige är svenskt. Nu vill LRF bidra till en förändring av det genom kampanjen ”Mer svenskt kött på restaurang”.
Även om intresset för svenska råvaror växer så syns inte det på de svenska restaurangmenyerna, konstaterar LRF som nu drar igång en kampanj för att ändra på det.
”Mer svenskt kött på restaurang” är rubriken och portalfigur i kampanjen är kocken Gustav Arnell.
– Vi vill skapa nya kreativa samarbeten genom att koppla samman restaurangbranschen med svenska köttuppfödare. På det sättet hoppas vi möta gästernas efterfrågan på svenskt kött på menyn, säger Viktoria Östlund, LRF:s expert på nöt och lamm.
Under våren ska LRF genomföra regionala träffar där köttproducenter och restaurangbranschen ska mötas för att knyta kontakter och diskutera köttproduktion och kvalitet.
– Målet är att öka efterfrågan på svenskt kött rejält, säger Gustav Arnell, projektledaren som till vardags är kock i företaget ”Vi kan mat”.
Företaget jobbar med svensk och lokal mat på flera restauranger, främst med konceptutveckling och utbildning för småländsk och svensk mat.
Projektet, som är tvåårigt och finansieras av Jordbruksverket, kommer även att inkludera samarbete med flera restauranger.
Deltagarna kommer att erbjudas utbildningar för att bygga upp kompetensen kring fördelarna med svenskt kött.
Restaurangbranschen ska bland annat få veta mer om vilka mervärden svensk köttråvara tillför, hur en attraktiv matsedel skapas och hur detta kan användas i marknadsföringssyfte.