29 miljoner sålda sallader noterar Picadeli i Sverige under fjolåret. Nu summerar man och konstaterar att körsbärstomat, majs, mozzarella och avokadon är vad vi köper mest av.
Svenska salladspionjären Picadeli är en framgångssaga och det visar, inte minst, siffrorna för 2019.
Då sålde Picadeli 29 miljoner sallader i Sverige.
Nu redovisar företaget vad vi är mest förtjusta i att stoppa i salladsbyttan.
Det visar sig vara körsbärstomater – 28 miljoner körsbärstomater är en notering som imponerar.
Det gör även siffrorna för majs, mozzarella och avokado där 218 ton mozzarella och 369 ton avokado är vad svenskarna lagt i sina Picadeli-sallader 2019.
Mest har vi dock ätit av pasta i salladsbaren. Under 3029 gick 1 090 ton av storsäljande chilipastan åt i de över 1 200 butiker där Picadeli finns i Sverige.
Under 2019 ökade också försäljningen av Picadelis veganska alternativ kraftigt.
Det handlar framförallt om de gyllene veganbollarna och de veganskas tripsen med chili- och ingefärssmak.