En nettoomsättning på 974 miljoner kr, ett rörelseresultat på 21 miljoner kr och ett resultat för perioden på minus 6 miljoner kr men ett kraftigt förbättrat kassaflöde.
Det är några av siffrorna som Midsona, prisat som börsens mest hållbara bolag inom dagligvaror, nu redovisar efter kvartal 1 2023.
– Under första kvartalet såg vi de första tecknen på att det började vända, såväl för Midsona som för marknaden. Sedan invasionen av Ukraina i februari 2022 har ökade priser för råvaror, transporter och andra insatsvaror varit en utmaning för hela branschen, men vi tror att utvecklingen under första kvartalet markerade en vändpunkt, kommenterar Peter Åsberg, vd och koncernchef.
– Vi såg en fortsatt stark tillväxt för private label som ökade 19 procent år över år med en förbättrad marginal både genom omförhandlade kontrakt och avslutade förlustbringande kontrakt, tillägger Åsberg som ser fler ljuspunkter.
– Flera egna varumärken hade en stark tillväxt, såsom Urtekram Beauty Care, Helios och i synnerhet Friggs och Gainomax som båda levererade tvåsiffriga tillväxttal.
Samtidigt ser Åsberg nödvändiga åtgärder i närtid och det handlar bland annat om att avveckla olönsamma varumärken och produkter.
– Våra kunder kommer under året att se ett mer slimmat Midsona med en effektivare produktportfölj, slår Peter Åsberg fast.