Ramlösa passerar miljarden – en liter för varje flaska
Sedan 2011 har Carlsbergägda Ramlösa skänkt motsvarande en liter rent vatten för varje såld liter mineralvatten. Samarbetet med Svenska Röda Korset har under dessa år möjliggjort vattenprojekt i flera världsdelar – bland annat borrning av brunnar, satsningar på hygien och sanitet samt insatser i katastrofområden som Sydsudan och Bangladesh.
– ”I Sverige ser vi rent vatten som en självklarhet, men för miljontals människor är det en daglig kamp. Genom samarbetet med Ramlösa kan vi bidra till konkret och livräddande förändring,” säger Ulrika Modéer, generalsekreterare på Svenska Röda Korset.
Världsvattendagen, som varje år infaller den 22 mars, fokuserar i år på temat ”Vatten i fred” – och påminner om att bristen på vatten inte bara är en humanitär fråga, utan även ett hinder för ekonomisk utveckling. Särskilt kvinnor och barn påverkas, då de ofta ansvarar för att hämta vatten – på bekostnad av skolgång och försörjning.
– ”Vi är väldigt stolta över det långvariga samarbetet och att vi nu nått denna milstolpe. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till Röda Korsets viktiga vattenprojekt,” säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.
Ramlösas Vattenfond har hittills nått människor i över 20 länder och har ingen geografisk begränsning. Många av vattenlösningarna är hållbara – exempelvis solcellsdrivna brunnar – och anpassade till områden med bristande infrastruktur.
Världsvattendagen instiftades av FN 1992 och har som syfte att öka medvetenheten om färskvattenfrågor och behovet av hållbar vattenförvaltning.