Mjölken globalt firad och Arla öppnar Minior

Mjölken globalt firad och Arla öppnar Minior
Mjölk från Arla i ett glas från Arla och nu har vi firat Skolmjölkens dag. Foto: Pressbild Arla

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Under onsdagen firades Skolmjölkens dag och från Arla meddelas att man åter öppnar Arla minior-verksamheten som pausats under coronapandemin.

Under onsdagen firades Skolmjölkens dag och från Arla meddelas att man åter öppnar Arla minior-verksamheten som pausats under coronapandemin.

Onsdag, 29 september, firades Skolmjölkens dag, ett FN-initiativ som firas världen över, vilket för Arlas del innebar att man nu åter öppnar Arla minior-verksamheten som har pausats under pandemin.
Arla räknar med att 35 000 skolbarn per år åker till Arla-anslutna gårdar för att lära sig om var mjölken de dricker kommer ifrån.

I Sverige har vi serverat mjölk i skolan sedan 1946 och Skolmjölkens dag har firats sista onsdagen i september i över 20 år.
– Barn som leker och lär i skolan behöver mycket näring och energi för att orka hela dagen. Mjölk innehåller naturligt flera av de näringsämnen vi behöver få i oss varje dag. Det gör drycken till en livsviktig näringskälla för många, och speciellt för skolelever och barn som är små i maten, påpekar Konrad von Otter, kategoriansvarig mjölk hos Arla Sverige.

Varje vecka levererar Arla 237 000 kg mjölk till skolor och förskolor runt om i landet. Det motsvarar ungefär 1 188 000 glas mjölk (2dl/glas) som förskole- och skolelever dricker varje vecka. Under pandemin har Arla Minior-verksamheten behövt ställas in i hela Sverige. I samband med att Folkhälsomyndigheten i dag tar bort restriktionerna för förskolor och skolor öppnar Arla minior igen.
– Vi är väldigt glada över att kunna dra igång Arla Minior igen. Det brukar vara en otroligt minnesvärd dag för barnen där de får lämna stadens buller och komma ut på landsbygden för att träffa Arlabönder, klappa kor och lära sig om hur maten produceras. Det är på tiden att de klassiska mjölkglasen flyttar in i fler svenska hushåll, anser Fredrik Larm, event- och sponsorchef hos Arla Sverige.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil