Reitan, som äger Pressbyrån och 7-Eleven, tar ett nytt initiativ tillsammans med Coca-Cola i Sverige.
Det handlar om ökad medvetenhet kring återvinning och återanvändning.
76 procent av svenskarna pantar visserligen enligt Sifo flaskor och burkar de köper on the go – men 84 procent slänger dem i papperskorgen om de inte pantar dem.
Nu vill Reitan och Coca-Cola ta ett steg närmare mot sin vision om en skräpfri värld genom ett nytt samarbete på området.
Genom olika initiativ, bland annat inom Reitan Convenience ’living lab’ PBX, vill Coca-Cola i Sverige och Reitan bidra till en ökad återanvändning och återvinning.- PBX är vårt living lab där vi testar hur vi kan driva världens mest hållbara convenience-butik. En stor del av den satsningen handlar om att samarbeta med leverantörer som driver på en positiv och hållbar utveckling. På så vis kan vi göra större skillnad genom att ta ut det som fungerar till våra 400 butiker inom Pressbyrån och 7-Eleven, säger Reitans svenska hållbarhetsdirektör Malin Eklund.