År 2023 var ett rekordvarmt år, och Europa, som värms upp dubbelt så snabbt som det globala genomsnittet, står inför akuta klimatutmaningar. Samtidigt är valdeltagandet i EU-val historiskt lågt, med endast 51% röstdeltagande 2019. Oatly och Patagonia betonar vikten av att rösta för att säkerställa att klimatförändringar prioriteras i EU:s politik.
I ett öppet brev från Jean-Christophe Flatin (CEO, Oatly) och Nina Hajikhanian (General Manager, EMEA, Patagonia) uppmanas andra företag att använda sina plattformar för att uppmuntra anställda och kunder att rösta. Båda företagen lanserar interna kampanjer för att mobilisera anställda att engagera sina nätverk i valet.
Jean-Christophe Flatin från Oatly påpekar:
”Mänskligheten har lärt sig att demokrati inte ska tas för given, och denna generation måste också inse att planeten inte får tas för given. Valresultatet kommer att påverka miljöpolitiken, och vi måste använda demokratins kraft för att skapa förändring.”
Nina Hajikhanian från Patagonia tillägger:
”Patagonia har en lång historia av att främja valdeltagande. Genom att ge våra europeiska anställda ledigt för att rösta och erbjuda utbildnings- och inspirationsverktyg, vill vi göra det lättare för dem att engagera sina nätverk om vikten av dessa val.”
Praktiska Åtgärder
Oatly och Patagonia planerar omfattande informations- och inspirationskampanjer, inklusive samarbeten med kaféer, evenemang i Patagonias butiker, och utomhuskampanjer. Oatly erbjuder också europeiska parlamentskandidater ett manifest med politiska förslag för att etablera ett hållbart och växtbaserat livsmedelssystem.