Men på kort sikt krävs mer omedelbara lösningar – bristen på förpackningsmaterial har tvingat fram kreativa åtgärder. En temporär lösning är att Lindahls bästsäljare, Vanilj 500g och Naturell 500g, kommer att släppas i helt vita förpackningar. Detta för att säkerställa att produkten når konsumenterna, även om förpackningen tillfälligt blir mindre igenkännbar. Den här åtgärden markerar företagets prioritering av kvantitet över design för att snabbt möta konsumenternas efterfrågan.
Cecilia von Perglas, VD på Skånemejerier, uttrycker glädje över det ökade intresset för kvarg, och förklarar att framgången delvis beror på det nya receptet och kvargens popularitet bland hälsomedvetna svenskar. Kvarg har blivit en symbol för den aktiva svenska livsstilen, vilket accelererat tillväxten i kategorin.
På sikt planerar Skånemejerier att fortsätta expandera med fler investeringar som ska förbättra kapacitet och kvalitet i deras produktion, men tills dess kommer vita kvargbägare fylla hyllorna som en tillfällig lösning.