Det är, inte helt oväntat, ett matkasseföretag och en nätdejtingapp som tillsammans konstaterar att matlagning stärker kärleksrelationer och för människor samman.
Nätdejtarna på Match och tyska Hellofresh är det som står bakom denna spaning.
För sex av tio svenska singlar på Match är det viktigt att deras partner har likartade matpreferenser som de själva, enligt en pressrelease.
Lämpligt nog hittar Match och Hellofresh ett samarbete, lanserat runt Alla hjärtans dag.
Mat är, hävdar de, ett av de vanligaste samtalsämnena och bland singlar sägs 29 procent använda det som en ingång till en konversation.
58 procent av singlarna – där kom de ”sex av tio” ovan – tycker det är viktigt med likartade matpreferenser.
– Mat utgör en stor del i en relation. Ju mer lika preferenser vi har desto större sannolikhet att matkulturen för oss närmre varandra som par, istället för att det blir en källa till konflikt och strul. Nuförtiden stämmer ju konceptet ”du är vad du äter” på ett helt annat sätt än förr. Detta beror ju på att våra värderingar är direkt sammankopplade med våra matvanor, säger Jacqueline Joo, med titeln ”dejtingexpert” hos Match.