Myter kring mat och hälsa kan skapa skadliga trender, varnar Brödinstitutet i anslutning till att man presenterar undersökningen Brödtermometern.
Många går in i det nya året med stora planer på att sätta hälsan i fokus. I många olika medier flödar utbudet av tips och tricks kring hur svenskarna kan ”äta sig friskare”, ”bli mer hälsosamma” eller ”äta mindre kolhydrater för att gå ner i vikt”.
Tyvärr blir det ofta fel. Råden är i många fall starkt förenklade och ibland även direkt felaktiga när man jämför dem med aktuell forskning kring hälsosam mat. I stället leder de till ökad förvirring och, i värsta fall, ohälsa, hävdar Brödinstitutet.
Brödinstitutets årliga opinionsundersökning Brödtermometern visar att yngre svenskar i åldrarna 26–45 är mer oroliga än äldre sett till vad de konsumerar för mat.
När gruppen listar vad de skulle ändra med sina kostvanor för att vara mer hälsosamma, så skulle de äta mindre kolhydrater (53 procent), mindre fett (52 procent) och mindre gluten (43 procent). Den här typen av trender utnyttjas av media, hävdar Brödinstitutet som varnar för följderna.
Läs mer om Brödinstitutets inspel och om Brödtermometern i nästa printmagasin, Butikstrender 1/2022