14 grekiska företag med sammanlagt ett 30-tal produkter på ena sidan. Åtta svenska gäster på den andra. Butikstrender har återigen haft förmånen att få vara med på ännu ett B2B-event på temat ”The Flavours of Greece” under tre dagar i Aten som en unik handels-, press- och affärsresa. Det är Antonis Sioulis från Reco Export som tillsammans med Richard Wikström och Mikael Törnvall från Smartfind som i samarbete med den grekiska Attika-regionen satt ihop upplägget.
Vill sprida produkter
Butikstrender hade sällskap till Aten av Antonis Sioulis från Reco Export som stod i spetsen för gänget med Smartfind, Gustatus, Ockelbo ost, Ekologiska säljbolaget, Heba Food & Beverages, Kandyz samt Foodbroker tillsammans med Butikstrender.
Den grekiska regionen Attika (se fakta nedanför) gör den här satsningen för att hjälpa sina leverantörer att nå ut i samtliga nordiska länder framöver.
Det blev naturligtvis provsmakningar och betygsättningar av diverse goda, högkaratiga produkter.
Fetaost, grillost, getost hade sällskap på borden av oliver, olivolja och yoghurt. Som om inte det räckte bjöds vindolmar, honung, marmelad likväl som kex, kakor och bars.
Då har vi ändå inte nämnt allt som dukades fram av produkter från denna bördiga, smakrika och produktiva grekiska region.
Betygsatt för Sverige
Det handlade sedan, för Butikstrender och övriga, om att betygsätta produkterna utifrån inte minst potential på den svenska marknaden framförallt.
Första dagen avslutades med en grekisk buffémiddag för gäster och leverantörer, med ett 50-tal personer runt borden.
Andra dagen besökte vi tre utvalda leverantörer, alla intressanta ur olika vinklar.
Vi började hos S N Kakias & Co som producerar mejeriprodukter, i första hand fetaost.
Andra besöket var hos Sesamis som producerar Natural bars med sesamfrön och där vi även avnjöt en buffélunch med grekiska specialiteter.
Tredje och sista stoppet var hos Trikalinos Bottarga som, bland annat, förädlar torkad fiskrom från Grey mullet.
Andra dagens eftermiddag speeddejtade vi med 14 leverantörer som fick presentera företag och produkter under 15 minuter för de svenska besökarna.
Vissa av leverantörerna har för övrigt redan svenska kontakter och leveransgar, så vi ser med spänning fram emot att deras produkter ska dyka upp på de svenska butikshyllorna framöver.
Ledande kedjan
Vi hann även med ett studiebesöket på en supermarket som tillhör Sklaventis, den ledande butikskedjan i Grekland och avslutade sedan kvällen på den högt prisade restaurangen Pharaoh i centrala Aten.
Det här var det femte inslaget i det gemensamma projekt ”The Flavours of Greece” som genomför tillsammans med Reco Export och Smartfind och som var det andra eventet på plats i Grekland.
Förra året dök vi ned i Thessaloniki och lät regionen Mellersta Makedonien stå för värdskapet.
De övriga tre eventen har genomförts i Sverige med grekiska leverantörer och produkter på plats – och vi ser redan fram emot fler events med nya spännande och smakrika produkter från Grekland.
Fakta/Attika
Attika är en stor region i södra Grekland som bland annat inkluderar huvudstaden Aten. Inom Attikas gränser finns även städer som Pireus, Lurion och Marathon liksom öar som Salamis, Hydra och Poros.
I regionen bor drygt 3,8 miljoner människor men då bor 95 procent av dem i Aten.
Attika har sedan 1829 varit en del av det självständiga Grekland men Atena lyckades ena de olika samhällena i regionen redan under 600-talet före vår tideräknings början.