Andelen kvinnor på ledarnivå fortsätter att öka inom Axfood, skriver Axfood i en pressrelease. 48 procent av koncernens ledare är kvinnor.
Med teamchefer och arbetsledare inräknade är 48 procent av koncernens ledare kvinnor. I Axfoods koncernledning är det helt jämnt – fem kvinnor och fem män. Dessutom råder 50/50 i fördelning även bland vd:arna för de olika affärsenheterna.
Detta skriver Axfood i en pressrelease idag, internationella kvinnodagen 8 mars.
– På Axfood har vi tydliga och långsiktiga mål för mångfald. Det är fint att se att vi steg för steg närmar oss våra mål. För oss är det affärskritiskt med en mix av kompetenser och perspektiv. Vi vet att det ger bättre resultat i hela verksamheten, säger Monica Längbo som är HR-direktör inom koncernen.
På bolagsnivå har hälften av Axfoods bolag jämn könsfördelning på ledarnivå. Detta följs upp varje månad för att sätta extra fokus på frågan.
Den snävare definitionen ”ledande positioner”, som också är koncernen officiella mål, inkluderar medarbetare definierade som chefer med medarbetaransvar.
Även här går det åt rätt håll, påpekar man. Andelen kvinnor på ledande positioner har på totalen ökat från 30 till 33 procent.
Förbättringen sker brett inom koncernens verksamheter, skriver Axfood med hänvisning till att Willys, Hemköp, Eurocash, Dagab och Snabbgross förbättrar sig alla jämfört med föregående år.
Allra bäst lyckas Axfood IT, som når en andel om 50 procent kvinnor på ledande positioner, jämfört med 41 procent föregående år.
– Axfood ska spegla det samhälle vi är en del av varför inkludering är en viktig fråga för oss. Medarbetarnas olikheter skapar nya möjligheter och generar bättre beslut, säger Monica Längbo.
Axfood ligger på plats 8 i Sverige i det nylanserade jämställdhetsindexet SHE-index och är med på Allbrights gröna lista över jämställda börsbolag. Axfood har under många år arbetat för att skapa ett inkluderande arbetsklimat för att öka mångfalden.