Sommaren är historiskt sett högsäsong för sol, bad och nätbedrägerier. När fler är lediga och har tid att näthandla passar bedragarna på, skriver Klarna.
Nya siffror från Klarna visar dock att nätbedrägerierna kopplade till näthandel minskat i Sverige mellan 2019 och 2022 med hela 78 % från redan låga nivåer, skriver Klarna.
Mellan 2019 och 2020 skedde en drastisk nedgång av bedrägerier som sedan hållit i sig.
Klarnas bedrägerichef Jakob Johannesson tror att denna utveckling beror på en kombination av olika faktorer.
– Anledningen till att bedrägeriärenden minskat är sannolikt en kombination av att vi på Klarna och e-handelsbranschen i stort blivit mer sofistikerade och att konsumentkraven på butikerna ökat, säger Jakob Johannesson.
Även om den generella trenden är att nätbedrägerier minskar, finns det fortfarande en typ av fall som ökar och som man bör vara särskilt vaksam på, menar Klarna.
– När det blir svårare för bedragare att begå brott så kan vi se att trenden går mot att nätbedrägerierna i högre grad koncentreras till dyrare produkter och större köp. Detta är helt enkelt för att mödan ska vara värd för bedragarna, säger Johannesson.