Enligt Postnord planerar svenska konsumenter att e-handla julklappar till ett belopp av cirka 10,6 miljarder kr. Det är 26 procent högre än 2019.
62 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder. Det är en ökning med 26 procent jämfört med ifjol. Detta enligt Postnords rapport E-barometern Q3.
E-barometern Q3 sammanfattar e-handeln under det tredje kvartalet och visar återigen på en historiskt hög tillväxt, närmare bestämt 39 procent mer än samma period 2019.
Rapporten undersöker också hur företag och konsumenter ser på den kommande julhandeln, som inleds med Black Friday.
Så många som 43 procent av e-handelsföretagen tror på en hög tillväxt (över 10 %) i försäljningen av julklappar i år.
– Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Och det är alltså trots att svenskarna totalt sett uppger att de kommer köpa något färre julklappar. Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord.
Black Friday inträffar i år den 27 november och 33 procent av konsumenterna planerar att handla något, varav hälften (16 procent) ska passa på att köpa julklappar.
De vanligaste produktkategorierna att handla från i anslutning till Black Friday är hemelektronik, följt av kläder och skor.