Och visst är det något sympatiskt med att man inte bara säljer TV-apparater utan även bjuder på våfflor och lyckohjul vid invigningen. Man kan nästan tro att NetOnNet försöker smälta in bland de lokala, småskaliga handelsmännen – men låt oss inte luras.
Att NetOnNet valt att slå upp sin största butik just i Bergen är inte bara ett lyckokast; det är resultatet av en tydlig expansionsstrategi. Josefin Dalum, företagets VD, säger att Bergen är en central del av kedjans tillväxtplaner. Det är ett strategiskt spel: omnikanalhandel, som blandar online och fysisk butik, gör det möjligt för företaget att kapitalisera på flera försäljningskanaler samtidigt. För en marknad som dagligvaruhandeln – där marginalerna är lika tunna som ett kreditkort – handlar det om att optimera kundresan och minska kostnader för mellanhänder.
NetOnNet är också väl medvetna om vikten av att kombinera snabbhet och tillgänglighet med prispress. Att kunderna själva plockar varorna är inte bara en gimmick – det är ett kostnadseffektivt sätt att minska personalbehovet och lagerhanteringen. Effektivitet är nyckeln, och det är precis vad som behövs för att kunna slå sig in på en marknad där etablerade aktörer som Elkjøp och Power redan har starka fästen.
Kulturkrock eller perfekt match?
Med butikschefen Frank Robert Dalland vid rodret – en lokal ”Åsanegut” med koll på stadens kultur och köpmönster – har NetOnNet goda chanser att snabbt vinna lokalbefolkningens förtroende. Hans uttalanden om bergensarnas ”ärliga och raka” natur känns som en väl avvägd PR-strategi. Men kommer ett koncept som bygger på enkelhet och självbetjäning verkligen klicka i en stad som Bergen? Eller riskerar det att uppfattas som för opersonligt i en region där relationer ofta väger tungt?
Marknadsmässig potential
NetOnNets tillväxtstrategi i Norge har hittills varit framgångsrik, men att etablera sig i Bergen är ändå en risk. Stadens elektronikmarknad är redan välutvecklad, och kundlojalitet tar tid att bygga upp. Dock är tajmingen knappast en slump – julhandeln är i full gång, och en ny butik med generösa öppningserbjudanden är en stark lockelse för prisjägare.
För oss som älskar att analysera marknadsstrategier är detta ett skolexempel på hur man kombinerar fysisk handel och e-handel för att maximera kundbasen. Att Bergen också får tillgång till NetOnNets egna varumärken, som Andersson, är ytterligare ett smart drag för att öka marginalerna.
Så, vad betyder detta för branschen?
För dagligvaruhandeln finns lärdomar att dra från NetOnNets modell. Deras fokus på effektivitet, prispress och kundupplevelse är något som fler aktörer borde inspireras av. Vi befinner oss i en tid där konsumenter ställer höga krav på flexibilitet och snabba leveranser. Om NetOnNet lyckas med sin Bergensatsning kan det sätta press på konkurrenterna – och kanske till och med bana väg för liknande initiativ inom andra branscher.
Med andra ord: NetOnNet har gjort sitt drag. Nu återstår att se om bergensarna nappar på konceptet – och om konkurrenterna är redo att möta utmaningen.