Norska Coop får miljardböter för priskartell 

Rema 1000 i Valby med købmand Max.
Norska konkurrensmyndigheten, Konkurransetilsynet, har utdömt rekordböter på totalt 4,9 miljarder norska kronor mot några av landets största dagligvarukedjor. Coop, Norgesgruppen och Rema 1000 anklagas för att ha deltagit i en olaglig priskartell, där de systematiskt delat prisinformation med varandra och därmed brutit mot Norges konkurrenslagar.

De tre kedjorna, som tillsammans står för 95 procent av den norska dagligvarumarknaden, ska enligt Konkurransetilsynet ha delat stora mängder prisinformation. Detta samarbete anses ha skadat konkurrensen och begränsat konsumenternas möjlighet att välja mellan olika prisnivåer.

”Samarbetet mellan Coop, Norgesgruppen och Rema 1000 innebär i praktiken att de har delat stora mängder prisinformation med varandra”, skriver Konkurransetilsynet i ett pressmeddelande. Genom att dela sådan information kan företagen koordinera sina priser, vilket leder till mindre konkurrens och potentiellt högre priser för konsumenterna.

Både Coop Norge och Rema 1000:s ägare, Reitan Retail, förnekar anklagelserna. Kårstein Eidem Løvaas, näringspolitisk chef på Reitan Retail, uttalade sig i ett pressmeddelande och betonade att de inte håller med om myndighetens slutsats. Han underströk också att företaget planerar att överklaga beslutet.

Coop Norge har uttryckt liknande åsikter och nekar till att ha brutit mot lagen. Båda bolagen har nu sex månader på sig att överklaga beslutet till en överprövningsnämnd.

Vad innebär detta för marknaden?
Om böterna står sig efter en eventuell överklagan kan detta få allvarliga konsekvenser för de berörda bolagen, både ekonomiskt och i termer av förtroende från konsumenterna. Det kan också leda till förändringar i hur prissättning och konkurrens bedrivs inom den norska dagligvarumarknaden framöver. Konkurrensmyndighetens hårda linje visar tydligt att man inte tolererar sådana överträdelser, och att skydda konsumenterna från kartellbildning är en prioriterad uppgift. Hur detta påverkar marknadens framtida dynamik och konsumentpriser återstår att se.

Denna situation är ett viktigt exempel på hur lagstiftare försöker hålla stora företag ansvariga och säkerställa att konkurrensen på marknaden förblir rättvis och öppen för alla aktörer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil