Tillsammans med coronakrisens konsekvenser innebär Amazon i Sverige en acceleration för digitalisering och e-handel och en aktualisering av branschens utvecklingsbehov, konstaterar HUI Reserach.
Det utgör också en injektion i ditt företags förändringsprocess och ett utmärkt tillfälle att se över ditt erbjudande, din position och din strategi framåt, påpekar man samtidigt.
Världens högst värderade företag är på väg att öppna sin e-handelsplattform i Sverige. Etableringens ambition och lanseringsdag är höljd i dunkel, men vi utgår från att den sker under de närmaste månaderna och att den svenska lanseringen är någon form av ” soft launch” med huvudsaklig leverans från lagret i Tyskland, spekulerar HUI Research.
– Hur som helst finns det all anledning att förbereda sig; vad vi vet är att Amazon har musklerna att förändra sättet vi handlar på, manar HUI Research och påpekar att etableringen dessutom sker i en tid när coronakris och social distansering medfört ett lyft för all e-handel och digitalisering.
– En Amazonetablering på det skulle öka e-handelns försäljning och accelerera handelns strukturomvandling ytterligare, är slutsatsen. Utifrån det listar HUI Research tre viktiga strategier när man ska ta sig an jätten Amazon.
Det handlar, menar man, om rätt sortiment, rätt position och rätt läge.
Läs mer om hur du i svensk handel möter Amazon i sommarnumret av Butikstrender, nummer 6/2020