Bakar hela Sverige? Svaret på den frågan verkar vara ja. På Paulig, som äger varumärket Santa Maria, ser man en kraftig försäljningsökning av kanel, kardemumma och jäst.
Hos Paulig, som äger varumärket Santa Maria, ser man nu en kraftig svensk försäljningsökning när det gäller kanel, kardemumma och jäst.
– Försäljningen av kanel har ökat med 60 procent under de senaste veckorna, jämfört med samma period 2019, säger Eva Berglie som är kommunikationschef hos Paulig.
– Vi såg också tidigt under coronautbrottet att efterfrågan på till exempel jäst och kardemumma sköt i höjden. Det har säkert sin förklaring i den allmänna bunkringen de första veckorna, men jag tror också att man ser bakning som en rolig sysselsättning med familjen när vi tillbringar mer tid hemma, berättar Berglie.
Någon risk för brist på kanel eller kardemumma ser Paulig inte, trots försäljningsökningen under den närmaste tiden.
– Våra inköpare jobbar på högvarv för att säkra vår tillgång på kryddor och de gör ett fantastiskt jobb. Vi har över 200 kryddor i sortimentet och även under normala omständigheter kan skördar variera under olika säsonger och utmaningar i försörjningskedjan kan uppstå. Men vi har också ett nära samarbete med våra leverantörer, som gör allt för att Sverige och övriga länder ska få fortsätta baka, avslutar Eva Berglie.